چه بیماری هایی را می توان با رادیو فرکوئنسی درمان کرد؟

رادیو فرکوئنسی (RFA) از گرما برای کنترل درد، امواج رادیویی از طریق یک سوزن دقیقاً قرار داده شده برای گرم کردن ناحیه ای از عصب ارسال می شود. این از ارسال سیگنال های درد به مغز شما جلوگیری می کند. RFA برای دردهای طولانی مدت، به ویژه گردن، کمر یا مفاصل آرتروز که با روش های دیگر با موفقیت درمان نشده اند، در نظر گرفته می شود.

رادیو فرکوئنسی (RFA) چیست؟

رادیو فرکوئنسی (RFA) که به آن نوروتومی فرکانس رادیویی نیز گفته می شود، از امواج رادیویی برای ایجاد جریانی استفاده می کند که ناحیه کوچکی از بافت عصبی را گرم می کند. گرما آن ناحیه از عصب را از بین می برد و مانع از ارسال سیگنال های درد به مغز شما می شود. RFA می تواند تسکین پایداری برای افراد مبتلا به درد مزمن، به ویژه در ناحیه کمر، گردن و مفاصل آرتروز ایجاد کند.

اهداف رادیو فرکوئنسی عبارتند از:

  • درد را متوقف یا کاهش دهید.
  • بهبود عملکرد
  • تعداد داروهای مسکن مصرفی را کاهش دهید.
  • از جراحی اجتناب کنید.

چه بیماری هایی را می توان با رادیو فرکوئنسی درمان کرد؟

  • درد مزمن ناشی از شرایطی از جمله آرتریت ستون فقرات ( اسپوندیلوز ) و درد مفصل ساکروایلیاک (SI) 
  • درد در گردن، کمر و زانو
  • درد سرطان
  • درد صورت ناشی از نورالژی سه قلو 
  • درد عصب محیطی
  • تومورها (برای کشتن سلول ها)

رادیو فرکوئنسی چگونه کار می کند؟

رادیو فرکوئنسی از گرمای تولید شده از امواج رادیویی برای هدف قرار دادن بافت های بیمار استفاده می کند. هنگامی که فرکانس رادیویی به بافت عصبی اعمال می شود، به اعصاب آسیب می رساند، که از رسیدن سیگنال درد به مغز جلوگیری می کند یا متوقف می شود و منجر به تسکین درد می شود.

در طی یک روش رادیو فرکوئنسی، یک سوزن توخالی کوچک به عصب مورد نظر وارد می شود که باعث درد می شود. یک الکترود در بالای سوزن وارد می شود که امواج رادیویی را از طریق سوزن به عصب مورد نظر می فرستد. گرما باعث ایجاد ضایعه ای می شود که از ارسال سیگنال های درد توسط عصب به مغز شما جلوگیری می کند. اعصاب سالم مجاور در طول عمل آسیب نمی بینند.

مدیریت درد در ستون فقرات شما

رادیو فرکوئنسی اغلب برای مدیریت درد ناشی از مفاصل (مانند زانو) و اغلب مربوط به درد ناشی از ستون فقرات، به ویژه گردن و کمر (ناحیه ستون فقرات) استفاده می شود.

در ستون فقرات، اعصاب از نخاع شما منشعب می شوند و به مفاصل فاست و مفاصل ساکروایلیاک می روند.

مفاصل فاست جفت مفاصل کوچک بین مهره های ستون فقرات شما هستند. این مفاصل به ستون فقرات شما انعطاف‌پذیری می‌دهند و امکان حرکت پشت شما مانند چرخش و خم شدن را فراهم می‌کنند. دو عصب کوچک، به نام اعصاب شاخه داخلی، به مفاصل فاست متصل هستند و سیگنالی را به مغز شما ارسال می کنند که از این مفاصل درد می آید.

مفاصل ساکروایلیاک در نزدیکی انتهای ستون فقرات، درست بالای دنبالچه شما یافت می شوند. اعصاب شاخه جانبی که به این مفاصل متصل هستند سیگنال های درد را از ستون فقرات به مغز شما ارسال می کنند.

استفاده از رادیو فرکوئنسی برای درمان عصب شاخه داخلی هدف در مفاصل فاست یا عصب شاخه جانبی در مفاصل ساکروایلیاک، سیگنال‌های درد از رسیدن به مغز را کاهش می‌دهد.

چه کسی کاندید رادیو فرکوئنسی (RFA) است؟

رادیو فرکوئنسی (RFA) ممکن است برای شما مناسب باشد اگر:

تسکین درد پس از تزریق بلوک عصبی

این به پزشک شما می گوید که آن عصب خاص منبع درد شما است و هدف مناسبی برای RFA است.

درد مزمنی که به درمان های دیگر مانند داروهای مسکن و فیزیوتراپی پاسخ نمی دهد.

در صورتی که:

  • حامله هستند
  • عفونت داشته باشد.
  • مشکل خونریزی دارند.

توصیه نمی شود

قبل از عمل رادیو فرکوئنسی (RFA) چه اتفاقی می افتد؟

پزشک سابقه پزشکی و دارویی شما را بررسی می‌کند و در مورد دردتان از شما سؤال می‌پرسد. اگر آسپرین یا سایر داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، ممکن است لازم باشد چند روز قبل از عمل مصرف آنها را قطع کنید.

پزشک شما را معاینه می‌کند و عکس‌برداری با اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌های تصویربرداری را که معمولاً برای دیدن آناتومی شما، تعیین سطح آرتریت یا سایر آسیب‌های ستون فقرات و رد هر گونه علل دیگر سفارش می‌شوند، سفارش می‌دهد.

پزشک شما آزمایشی به نام بلوک تشخیصی را برای تأیید منبع و سطح درد شما انجام می‌دهد، که سپس می‌تواند سطح بالقوه تسکین درد شما را پیش‌بینی کند. بلوک شامل تزریق یک بی حس کننده موضعی در نزدیکی ناحیه درد است. اگر بلوک تشخیصی تسکین قابل توجهی ایجاد نکند، ممکن است از RFA بهره نبرید. اگر پاسخ مطلوبی به بلوک تشخیصی داشته باشید، ممکن است ارائه دهنده شما RFA را به عنوان درمانی برای کاهش درد شما توصیه کند.

در طی یک روش رادیو فرکوئنسی چه اتفاقی می افتد؟

ابتدا روی یک میز مخصوص اشعه ایکس روی شکم خود دراز می کشید. پزشک شما از مانیتورها برای نظارت بر وضعیت شما در طول عمل استفاده می کند. شما آگاه خواهید ماند تا بتوانید در طول فرآیند به سوالات ارائه دهنده خود پاسخ دهید. در طول عمل می توان داروها را برای آرام کردن شما تجویز کرد اما این اختیاری است.

پزشک شما از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه ای از پوست شما که در آن سوزن وارد می شود استفاده می کند. سپس:

یک سوزن نازک در ناحیه ای که احساس درد می کنید وارد می شود.

قرار دادن سوزن توسط نوع خاصی از اشعه ایکس پیوسته بلادرنگ به نام فلوروسکوپی هدایت می شود .

هنگامی که سوزن به محل مورد نظر رسید، پزشک آزمایشی را برای تأیید قرار گرفتن آن در موقعیت مناسب انجام می دهد. این آزمایش شامل وارد کردن یک میکروالکترود از طریق سوزن توخالی است. پزشک از شما می پرسد که آیا احساس سوزن سوزن شدن (یا ناراحتی یا انقباض عضلانی) دارید یا خیر. این بدان معنی است که مکان مناسب برای درمان پیدا شده است.

یک بی حس کننده موضعی از طریق سوزن تزریق می شود تا ناحیه مورد نظر بی حس شود.

یک جریان فرکانس رادیویی از طریق سوزن ارسال می شود تا قسمت مشخص شده عصب را گرم کند.

جریان آن ناحیه از عصب را از بین می برد و مانع از ارسال سیگنال های درد به مغز شما می شود.

بیش از یک عصب را می توان در طول عمل (در صورت نیاز) درمان کرد.

مدت زمان عمل رادیو فرکوئنسی چقدر است؟

رادیو فرکوئنسی بسته به محل درمان و تعداد درمان های انجام شده بین 15 دقیقه تا دو ساعت طول می کشد.

بعد از عمل  رادیو فرکوئنسی چه اتفاقی می افتد؟

شما مدت کوتاهی پس از عمل به خانه می روید. یک نفر باید شما را به خانه برساند.

وقتی به خانه رسیدید استراحت کنید. تا 24 ساعت پس از انجام عمل، رانندگی نکنید و کارهای سنگین انجام ندهید. پس از یک یا دو روز، می توانید به فعالیت های عادی خود از جمله حمام کردن یا دوش گرفتن بازگردید.

ممکن است برای چند روز همچنان درد، درد یا اسپاسم عضلانی را در محل درمان احساس کنید. ممکن است پزشک شما داروهای ضد درد را برای درد تجویز کرده باشد. همچنین می‌توانید چند بار در اولین روز بهبودی خود در خانه، یک کیسه یخ را روی محل تزریق قرار دهید.

ممکن است پزشک شما فیزیوتراپی را نیز برای بازیابی قدرت و انعطاف پذیری توصیه کرده باشد. همچنین یک قرار ملاقات بعدی برای بررسی پیشرفت خود و هرگونه سؤالی که ممکن است پاسخ داده باشید خواهید داشت.

مزایای رادیو فرکوئنسی چیست؟

  • مسکن درد
  • بدون جراحی
  • زمان ریکاوری کم 
  • کاهش نیاز به داروهای مسکن
  • پس از یک یا دو روز استراحت به فعالیت های عادی خود بازمیگردید.

عوارض و خطرات رادیو فرکوئنسی (RFA) چیست؟

در طول عمل، ممکن است کمی درد یا احساس سوزش در محل تجربه کنید، مشابه آنچه قبل از عمل تجربه کرده اید. درد ممکن است یک یا دو هفته بعد از عمل ادامه داشته باشد. قرار دادن کیسه یخ در محل، 20 دقیقه خاموش و روشن، ممکن است به تسکین درد کمک کند.

ممکن است در جایی که سوزن وارد پوست شما شده، احساس بی حسی موقت داشته باشید.

خطر عوارض ناشی از RFA بسیار کم است. سایر عوارض، از جمله عفونت و خونریزی در محل وارد کردن سوزن، ناشایع هستند.

رادیو فرکوئنسی چقدر موثر است؟

  • اکثر افراد پس از رادیو فرکوئنسی مقداری تسکین درد دارند، اما مقدار آن بر اساس علت درد و محل آن متفاوت است. تسکین درد می تواند در برخی افراد فوری باشد، در سایر افراد ظرف 10 روز رخ می دهد یا در برخی دیگر ممکن است تا سه هفته طول بکشد.
  • تسکین درد می تواند از شش ماه تا 12 ماه طول بکشد. برای برخی افراد، تسکین چند سال طول می کشد. برخی دیگر ممکن است تنها تسکین درد محدودی داشته باشند.
  • عصب درمان شده می تواند دوباره رشد کند. اگر این اتفاق بیفتد، معمولاً حدود 6 تا 12 ماه پس از عمل اتفاق می افتد. در صورت نیاز می توان رادیو فرکوئنسی را تکرار کرد.

با پزشک خود در مورد میزان موفقیت عمل خود و مدت زمان تسکین درد خود صحبت کنید. پزشک شما بهترین پیش بینی خود را بر اساس علت خاص، محل و شدت درد شما ارائه می دهد.

چه زمانی باید با دکتر تماس گرفت

اگر شما:

  • درد شدید، قرمزی یا تورم در محل وارد کردن سوزن داشته باشید.
  • افزایش ضعف یا بی حسی در بازو یا پا.

آیا رادیوفرکوئنسی جراحی محسوب می شود؟

رادیو فرکوئنسی یک جراحی محسوب نمی شود. این یک روش کم تهاجمی در نظر گرفته می شود. این بدان معناست که این روش با استفاده از روش هایی انجام می شود که با کمترین آسیب یا اختلال در پوست و بافت به بدن شما دسترسی پیدا می کند. به طور کلی، روش‌های درمانی کم تهاجمی خطر عفونت و سایر عوارض را کاهش می‌دهند، مدت بستری در بیمارستان را کاهش می‌دهند، میزان درد تجربه شده را کاهش می‌دهند و زمان بهبودی را کوتاه می‌کنند.

همین الان این لینک را جهت تله ویزیت (ویزیت آنلاین) پروفسور دکتر سیروس مومن زاده کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات پذیرش بیمار
شنبه تا چهار شنبه: 14 تا 17 عصر
تلفن: 88460605-021  ,  88449335-021
تلفن‌همراه:09198172104-09338866615-09914686402
بالا